Budowa drogi S3 na trasie Nowa Sól - Legnica: Zadanie numer 3 - Kluczowe wyzwania i zakres robót
Nowa inwestycja drogowa na trasie Nowa Sól - Legnica, jaką jest budowa drogi ekspresowej S3, jest już w pełnym rozkwicie. Jednym z kluczowych etapów tego przedsięwzięcia jest realizacja zadania numer 3, które obejmuje szeroki zakres prac i wyzwań. Przyjrzyjmy się bliżej temu zadaniu, które odgrywa istotną rolę w tworzeniu nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej dla regionu.
Odcinek drogi ekspresowej o nawierzchni bitumicznej
Na początku zakresu robót znajduje się konstrukcja samego odcinka drogi ekspresowej, który będzie wyposażony w nowoczesną nawierzchnię bitumiczną. Ta innowacyjna nawierzchnia zapewni płynność ruchu oraz bezpieczeństwo dla podróżujących.
Węzły drogowe
Ważnym elementem budowy są węzły drogowe: Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Te strategicznie położone punkty umożliwią łatwe przejście z drogi ekspresowej na inne trasy, skracając czas podróży i zwiększając wygodę kierowców.
Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP)
W trakcie budowy przewidziano także przygotowanie terenu pod przyszłe Miejsca Obsługi Podróżnych II i III kategorii, które zostaną zlokalizowane w okolicach km 35+800 i km 44+250. Dzięki nim podróżujący będą mieli dostęp do odpowiednich udogodnień i wypoczynku w trakcie długich tras.
Przebudowa istniejących dróg
Istniejące drogi, które będą kolidować z nową drogą ekspresową, zostaną przystosowane do przyszłej kategorii. To ważne działanie, które zapewni spójność i płynność ruchu, eliminując potencjalne problemy związane z połączeniami między drogami.
Drogi dojazdowe
Ważnym elementem budowy są także drogi dojazdowe, które obsłużą tereny przyległe do drogi ekspresowej. Przebudowa i ustalenie przyszłej kategorii tych dróg będzie uzgadniane z ich zarządcami, aby zapewnić optymalne połączenia i funkcjonalność całego systemu drogowego.
Skrzyżowania drogowe
Budowa drogi S3 wymaga uwzględnienia skrzyżowań z linią kolejową oraz drogami innej kategorii. W przypadku skrzyżowań z linią kolejową, planuje się konstrukcję skrzyżowań dwupoziomowych, co pozwoli na likwidację przejazdów znajdujących się w okolicy 3 km od tych skrzyżowań. Podobne rozwiązania uwzględniane będą również przy skrzyżowaniach z drogami innej kategorii.
Przejazdy awaryjne i wjazdy na drogę ekspresową
Ważnym aspektem budowy są także przejazdy awaryjne oraz wjazdy na drogę ekspresową, które będą zapewniały odpowiednią bezpieczeństwo w sytuacjach kryzysowych.
Obiekty inżynierskie
W zakresie robót wchodzą również obiekty inżynierskie, takie jak mosty czy tunele, zarówno na drodze ekspresowej, jak i na drogach krzyżujących się z nią. Współpraca z zarządcami tych obiektów jest kluczowa dla zapewnienia właściwej kategorii i funkcjonalności tych konstrukcji.
System odwodnienia terenu
Ważnym elementem jest także zapewnienie odpowiedniego systemu odwodnienia terenu. W ramach robót uwzględnione zostaną rowy drogowe, kanalizacja deszczowa oraz urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne, które skutecznie odprowadzą wodę z pasa drogowego.
Ochrona środowiska
Przy budowie drogi ekspresowej uwzględnione zostaną także odpowiednie środki ochrony środowiska, takie jak zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, ogrodzenia ochronno-naprowadzające oraz zadbanie o zieleń. Dzięki temu droga będzie harmonijnie wkomponowana w otaczający krajobraz.
Infrastruktura dla obiektów przy drodze
Na etapie budowy zapewni się odpowiednią infrastrukturę dla obiektów zlokalizowanych wzdłuż drogi ekspresowej, taką jak sieci energetyczne, sieci wodociągowe, urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizacja deszczowa i inne. To zapewni pełne funkcjonowanie tych obiektów oraz zaspokoi ich potrzeby związane z dostępem do energii, wody i oczyszczania ścieków.
Przebudowa kolidujących urządzeń i sieci
W zakresie robót przewidziana jest również przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury, takich jak urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, kanalizacja deszczowa i sanitarne, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne, urządzenia kolejowe, sieci ciepłownicze i inne. Wszystko to po to, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie istniejącej infrastruktury w kontekście nowo powstającej drogi ekspresowej.
Sieć teletechniczna
Ważnym elementem jest także zapewnienie odpowiedniej sieci teletechnicznej, która będzie spełniała potrzeby Zamawiającego.
Oświetlenie drogowe
Bezpieczeństwo na drodze ekspresowej będzie zapewnione dzięki odpowiedniemu oświetleniu. Dobrze oświetlone odcinki drogi będą stanowić ważny element w zapewnieniu bezpieczeństwa dla kierowców.
Oznakowanie drogi i urządzenia BRD
Aby podróżujący mieli pełną informację o trasie, droga ekspresowa zostanie odpowiednio oznakowana. Bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe oraz ogrodzenie drogi ekspresowej zapewnią odpowiednie warunki bezpieczeństwa dla użytkowników drogi.
Wzmocnienie podłoża gruntowego
W celu zapewnienia stabilności dróg i obiektów inżynierskich konieczne będzie wzmocnienie podłoża gruntowego oraz korpusu wysokich nasypów. Powierzchniowe umocnienie skarp zapewni dodatkową ochronę i trwałość całej konstrukcji drogowej.
Oczyszczenie istniejących urządzeń melioracyjnych
Aby zapewnić skuteczne odprowadzenie wody z pasa drogowego, przeprowadzi się oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników. To kluczowe działanie, które wpłynie na bezpieczeństwo i trwałość drogi.
Rekultywacja terenów po zakończeniu robót
Po zakończeniu wszystkich prac, tereny zajęte przez zaplecza techniczne i socjalne, Plac Budowy, drogi dojazdowe oraz inne obszary, które uległy przekształceniu, zostaną poddane pełnej rekultywacji. Dzięki temu przywrócony zostanie stan tych terenów do stanu nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy.
Uzgodnienia i przywrócenie dróg i nieruchomości
Ważnym elementem budowy jest uzgodnienie działań z zarządcami dróg publicznych oraz właścicielami nieruchomości w celu przywrócenia dróg i nieruchomości do stanu nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy. To ważne zobowiązanie, które zapewni spójność i funkcjonalność całego systemu komunikacyjnego.
Wznowienie granic projektowanego pasa drogowego
Podczas budowy zostaną wznowione lub ustalone granice projektowanego pasa drogowego, a także opracowany zostanie szkic przebiegu granic całego pasa. To ważne działanie, które zapewni spójność i precyzję projektu budowy.
Integracja z istniejącym układem komunikacyjnym
Budowa drogi ekspresowej S3 wiąże się również z integracją nowego odcinka z istniejącym układem komunikacyjnym. Konieczne będzie podłączenie odcinka do istniejących tras, a w razie potrzeby również ewentualna przebudowa, uzgodniona z zarządcami dróg publicznych. Wszystko to po to, aby zapewnić płynność ruchu i wygodę podróżującym.
Zadanie numer 3 budowy drogi S3 na trasie Nowa Sól - Legnica obejmuje szereg istotnych prac i wyzwań, które mają na celu stworzenie nowoczesnej infrastruktury drogowej. Właściwie zaplanowane skrzyżowania, odpowiedni system odwodnienia, oznakowanie drogi, infrastruktura dla obiektów przy drodze oraz integracja z istniejącym układem komunikacyjnym to tylko niektóre z aspektów, które zostaną uwzględnione podczas realizacji tego zadania. Budowa drogi S3 przyczyni się do poprawy jakości komunikacji w regionie, zwiększając mobilność i bezpieczeństwo podróżujących.